Working conditions, perceptions and journalistic practices in the north of Patagonia, Argentina

Authors

  • Pablo Schleifer Universidad Nacional del Comahue
  • Julia Kejner Universidad Nacional del Comahue
  • Fabián Bergero Universidad Nacional del Comahue
  • Omar Gonzalez Universidad Nacional del Comahue

Abstract

News can be understood as a journalistic product, as an object constructed as a result of the concrete work of those who work for journalism, in certain social conditions of production.
The aim of this article is to analyze the relational working conditions and the perceptions of the journalists from Río Negro and Neuquén about these conditions. The analysis consists of a study of the productive practices at scale, as a way of understanding journalistic production in peripheral spaces. To that end, we have constructed, from the Observatorio de Comunicación y Temáticas Sociales (Fadecs, UNCo), a survey of 64 journalists, from 15 localities of different demographic density and media structure.
The main conclusion: in these journalistic spaces, in which physical and social distance is too close and the journalistic market is small, journalists play a central role in the construction of the local “reality”

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Pablo Schleifer, Universidad Nacional del Comahue

Universidad Nacional del Comahue, General Roca, Argentina. Email: pablo_schleifer@yahoo.com.ar

Julia Kejner, Universidad Nacional del Comahue

Universidad Nacional del Comahue/CONICET, Neuquén, Argentina. Email: juliakejner@gmail.com

Fabián Bergero, Universidad Nacional del Comahue

Universidad Nacional del Comahue, Neuquén, Argentina. Email: beter3@gmail.com

Omar Gonzalez, Universidad Nacional del Comahue

Universidad Nacional del Comahue, General Roca, Argentina. Email: omargonzalezancatruz@gmail.com

References

Accardo, A. (2007). Pour une socioanalyse des pratiques journalistique. En A. Accardo et. al., Journalistes précaires, Journalistes au quotuduen (pp. 15-80). Francia, Agone.

Accardo, A (2007b). Une intelligentsia précaire. En A. Accardo et. al., Journalistes précaires, Journalistes au quotuduen (pp. 255-302). Francia, Agone

Antunes, R. (2009). Diez tesis sobre el trabajo del presente (y el futuro del trabajo). En Neffa, J., De la Garza Toledo, E. y Muñiz Terra, L., Trabajo, empleo, calificaciones profesionales, relaciones de trabajo e identidades laborales. (pp. 29-44) Buenos Aires: Clacso.

Arrueta, C. (2010). ¿Qué realidad construyen los diarios? Una mirada desde el periodismo en contextos de periferia. Buenos Aires: La Crujía.

Balbastre, G. (2007). Précarité et fabrication de l´information. En A. Accardo et. al., Journalistes précaires, Journalistes au quotuduen (pp. 489-515). Francia: Agone.

Becerra, M. (2015). De la concentración a la convergencia. Políticas de medios en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Paidós.

Becerra, M. y Mastrini, G. (2009). Los dueños de la palabra. Acceso, estructura y concentración de los medios en la América latina del Siglo XXI. Buenos Aires: Prometeo libros.

Becerra, M. y Mastrini, G. (2011). Transformaciones en el sistema de medios en la Argentina del siglo XXI. Working Paper, N° 21, s/n. Disponible en: http://www.plataformademocratica.org/Arquivos/Plataforma_Democratica_Working_Paper_21_2011_Espanhol.pdf

Bergero, F. y Schleifer, P. (2019). Prácticas informativas en el Alto Valle: consumo de noticias, redes sociales y periodismo en la región”. Observatorio de Comunicación y Temáticas Sociales, Fadecs, Unco. Disponible en http://medialabpatagonia.org/wp-content/uploads/2019/06/ENCUESTA-CONSUMO-DIGITAL-ALTO-VALLE-1.pdf

Bernardi, María Teresa (2016) Transmedialidad y rutinas en medios digitales hiperlocales (71-96) En Rost, Bernardi, Bergero (2016) Periodismo Transmedia. La narración distribuida de la noticia. General Roca: Publifcadecs.

Bolaño, C. (2005). Economía política y conocimiento en la actual reestructuración productiva. En Bolaño, C., Mastrini, G. y Sierra, F., Economía política, comunicación y conocimiento. Una perspectiva crítica latinoamericana. (pp.39-83). Buenos Aires: La Crujía.

Bolaño, C. (2006). Tapando el agujero negro. Para una crítica de la Economía Política de la Comunicación. Cuadernos de Información y Comunicación, Vol. 11, Universidad Computense de Madrid, p.47-56. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/viewFile/CIYC0606110047A/7273

Bourdieu, P. (1997). Méditations pascaliennes. Paris: Éditions du Seuil.

Bourdieu, P. (2000). Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (2005). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

Castells, M. (2008). Comunicación, poder y contrapoder en la sociedad red. Telos: cuadernos de comunicación e innovación, n°74. Recuperado de: https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articuloautorinvitado.asp@idarticulo=1&rev=75

Champagne, P. (1990). Faire l´opinion. Le nouveau jeu politique. París : Éditions du Minuit.

Champagne, P. (1991). La construction médiatique des “malaises sociaux”. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, nº 90, pp. 64-76.

Champagne, P. (2007). La visión mediática. P. Bourdieu (Dir.), La miseria del mundo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Henry, L. (2013). Flexibilización productiva y difusión del trabajo independiente en la prensa escrita argentina. Un estudio sobre las condiciones de empleo de los periodistas colaboradores. Trabajo y Sociedad, N°21, pp. 261-278. Disponible en: http://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad.

Hervouet, L. et. al. (2006). Former pour un nouveau métier. Projet, N° 290, pp.77-84. Disponible en: http://www.revue-projet.com/articles/2006-1-former-pour-un-nouveau-metier/

López Hidalgo, A. y Mellado Ruíz, C. (2006). Periodistas atrapados en la Red: rutinas de trabajo y situación laboral. Estudios sobre el mensaje periodístico, nº 12, pp. 161-170. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0606110161A

Miège, B. (1989). La société conquise par la communication. Francia: PUG.

Murdock, G. y Golding, P. (1981). Capitalismo, comunicaciones y relaciones de clase. En Curran, J. (ed.), Sociedad y Comunicaciones de masa. (pp. 22-428). Francia: Agone.

Neveu, É. (2009). Sociologie du journalisme. Paris: La Découverte.

Pujadas Capdevila, E. (2008). Analizar la diversidad de la programación televisiva. Identificación de dimensiones y construcción de indicadores. Portalcomunicación.com. Disponible en: https://incom.uab.cat/portalcom/analizar-la-diversidad-de-la-programacion-televisiva-identificacion-de-dimensiones-y-construccion-de-indicadores/?hilite=%27Analizar%27%2C%27diversidad%27%2C%27programaci%C3%B3n%27%2C%27televisiva%27&lang=es

Retegui, L. (2014) Trabajo creativo, TIC y mecanismos de control en los procesos laborales en las Industrias Culturales. Un estudio de caso en Argentina. Global Media Journal. México, 11 (22), pp. 20-42.

Rost, A y Bergero, F. (Comp) (2012) Periodismo en contextos de convergencia. General Roca: Publifadecs

Rovetto, F. L. y L. A. Figueroa (2019). “‘Minoría bulliciosa’. Periodismo feminista en tiempos de precarización laboral y reacción patriarcal”. En Revista Descentrada, Vol. 3, nº 2, septiembre 2019-febrero 2020, Universidad Nacional de La Plata.Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Género (CInIG). Disponible en: https://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/download/DESe090/11178/

Schleifer, P. (2013). Illusio, violencia simbólica y negación. Reflexiones sobre los principios de producción del oficio periodístico en el interior del país. Revista Trabajo y Sociedad, N° 21, pp. 247-260. Disponible en: http://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/21%20SCHLEIFER%20illusio%20violencia%20simbbolica%20negacion.pdf

Schleifer, P. (2018). El juego periodístico y la construcción de realidad. Estructuras, posiciones y sentidos prácticos en el mundo social. Tesis de doctorado para la obtención del título de Doctor en Ciencias Sociales y Humanas, Universidad Nacional de Quilmes. Disponible en https://www.academia.edu/38731925/El_juego_period%C3%ADstico_y_la_construcci%C3%B3n_de_realidad._Estructuras_posiciones_y_sentidos_pr%C3%A1cticos_en_el_mundo_social

Schleifer, P. (2018b). Comunicación mediática y noticias regionales. La televisión pública en Río Negro. En Revista de Comunicación, n° 17 (1), Perú, Universidad de Piura, pag. 168-280. ISSN 1684-0933 E-ISSN 2227-1465

Published

2020-08-28

How to Cite

Schleifer, P., Kejner, J., Bergero, F., and Gonzalez, O. (2020). Working conditions, perceptions and journalistic practices in the north of Patagonia, Argentina. Revista Central De Sociología, 10(10), 120-142. https://centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/101