Limits and possibilities if the bachelor of de Science and Humanities of the Universidad of Santiago of Chile

Authors

  • Marcelo Martínez Keim Correo electrónico: marcelo.martinez@usach.cl

Keywords:

baccalaureate, inclusion, equity, effectiveness

Abstract

The article shows the results of the Bachelor of Science and Humanities Program of the Universidad of Santiago of Chile (USACH), taking into account its explicit foundational purpose at the beginning of the 90s of the last century, in order to facilitate processes of vocational discernment of students, to while demonstrating the asynchrony between the curricular adjustments that have been implemented and the evolution of the income profile of its students, also mediated by the inclusion policies implemented by the university at the end of the last decade.
The analyzed data, allow us to conclude that since its origins, this program has not accessed mostly students who need to discern their vocation, while realizing the need to propose macro and micro curricular changes, aimed at improving their effectiveness of the program in line with the update of new income profiles, where most vulnerable students stand out.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcelo Martínez Keim, Correo electrónico: marcelo.martinez@usach.cl

Trabajo resultante del Proyecto “Análisis de los Límites y Posibilidades del Bachillerato en Ciencias y Humanidades de la Universidad de Santiago de Chile” (36-2015), auspiciado por el Fondo de Innovación Docente de la Dirección de Pregrado de la Vice Rectoría Académica de la Universidad de Santiago de Chile.

References

Bedregal, P. y Zúñiga, D. (2003). La Admisión a Medicina vía Bachillerato en Ciencias: Experiencia de 5 años. Revista Médica de Chile, Vol. 131 (10) 1189-1194. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872003001000014

Biggs, J. & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning al University. What the Student Does. New York, USA: Mc Graw Hill.

Bralic, Sonia y Romagnoli, Claudia (2000). Niños y Jóvenes con Talentos: Una educación de calidad para todos. Ed. Dolmen, Santiago de Chile.

CEPAL. (2007). Cohesión Social. Inclusión Social y Sentido de Pertenencia en América Latina y el Caribe. Santiago, Chile: Ed. CEPAL,.

Edel, R. (2003). El Rendimiento Académico: Concepto, Investigación y Desarrollo. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol. 1 (2). doi: https://doi.org/10.15366/reice

Fuentes, M. (2010). La Orientación Profesional para Elegir Fundamentadamente una Ocupación: Propuesta Alternativa. Revista Mexicana de Psicología, vol. 27 (2) 237-246. Recuperado de https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-mexicana-de-psicologia

Francisco Javier Gil y Jaumet Bachs (Editores). (2010). Una Experiencia Exitosa Por una Educación Superior más Inclusiva. Santiago, Chile: UNESCO, USACH, Fundación Equitas.

Gobierno de Chile. (1991). Una Política para el Desarrollo de la Educación Superior en la Década de los Noventa. Informe de la Comisión de Estudio de la Educación Superior. Santiago, Chile.

López, J. (1996). El Bachillerato: Avanzada de Cambios en la Universidad Católica de Chile. Revista Estudios Públicos, 64, 169-193. Recuperado de https://www.cepchile.cl/cep/estudios-publicos/n-61-a-la-70-1996-1998/estudios-publicos-n-64/el-bachillerato-avanzada-de-cambios-en-la-universidad-catolica-de-chile

Martínez Keim, Marcelo. (2011). Programas Inclusivos: El reto de la equidad en el acceso a la educación universitaria en Chile. Revista Tinkazos, 30, 145-165.

Meneses, Francisco et al. (2005) ¿Se Puede Mejorar el Sistema de Ingreso a las Universidades Chilenas? El Uso del Ranking en la Universidad Católica de Chile, Universidad de Chile y Universidad de Santiago de Chile. Santiago de Chile.

Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo (1998) Informe de Desarrollo Humano. Las Paradojas de la Modernización. Informe de Desarrollo Humano, Santiago de Chile.

Rolando, R., Salamanca, J. y Rubilar, I. (2010) Evolución de Titulación en Educación Superior de Chile. Periodo 1999 – 2008. Informe Realizado por el Sistema Nacional de Información de la Educación Superior (SIES) de la División de Educación Superior del MINEDUC. Recuperado el 30 de marzo de 2015 desde https://bibliotecadigital.mineduc.cl/

Samaniego, Augusto (2001) Las Universidades Públicas ¿Equidad en la Educación Superior Chilena?, Ed. LOM, Santiago de Chile.

Tironi, Eugenio. (2008). La Cohesión Social Latinoamericana. Santiago, Chile: Uqbar Editores.

Walker, Walter; Véliz, Mauricio y Véliz, Leonardo (2019) Academic journeys of socially disadvantaged students in Chile’s more equitable pathways to university entry. Issues in Educational Research, 29 (4)

Yates, L. (2002). El Bachillerato: Un Afianzado Sistema Alternativo de Ingreso a la Universidad. Revista Calidad en la Educación, 17, 187-196.

Zurita, R. (1992). La Docencia Universitaria y los Ciclos Básicos en Chile. Santiago, Chile: Ed. CPU.

Published

2022-01-12

How to Cite

Martínez Keim, M. (2022). Limits and possibilities if the bachelor of de Science and Humanities of the Universidad of Santiago of Chile . Revista Central De Sociología, 12(12), 7-49. https://centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/122