Communicative Practices in the University Institutional Self-Assessment Processes
Keywords:
Institutional improvement, involvement of actors, strategic communicationAbstract
Communication in organizations is the space of social practices and, at the same time, a process of social construction of their structures as a collective reality. This essay is about the self-assessment of university institutions, focused on the communication component of evaluative activities. Concepts are incorporated on the relationship between the university’s communicative practices and self-assessment processes, which provide the framing to identify, describe and reflect on the communication strategies that operate in the internal evaluation. Self-evaluative processes are analyzed at nine universities in southeastern Latin America (located in Argentina, Paraguay and Uruguay). It examines the communication practices inherent in these cases and their limiting conditions. The results obtained indicate the need for strategic communication. This makes it possible to propose recommendations to strengthen communicative practices in university self-assessment.
Downloads
Metrics
References
Araujo, S. (2014). La evaluación y la Universidad en Argentina: políticas, enfoques y prácticas. Revista de la Educación Superior, Vol. XLIII (4), No.172, (pp.57-77).
Camou, A.; Krotsch, P. y Prati, M. (2007). Evaluando la evaluación: políticas universitarias, instituciones y actores en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Castro Chans, N. y Foio, M. (2016). Docencia universitaria: aprendizaje organizacional y autonomía. La trama de la comunicación, 20 (2), (pp.33–53).
Foio, M. (2019). La participación de los actores involucrados como base de legitimidad de la autoevaluación institucional de la universidad. En: J. Ríos Burga (Presidencia). XXXII Congreso Internacional ALAS Perú 2019. Congreso realizado en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. Recuperado de: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fregistro.alasperu2019.pe%2FStatic%2Farchivos%2Fccf9dcb806187ac48183402520f49bad802ddb37.docx
Kaminsky G., y Varela, C. (2001). Grupo Objeto y Grupo Sujeto. Buenos Aires, Argentina: Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales UBA.
Krotsch, P. (2005). La evaluación de la calidad en la Argentina: la necesidad de un análisis centrado en el poder y el conflicto. Buenos Aires, Argentina: Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales UBA.
Leguizamón, J. (2016). Aportes desde la comunicación estratégica a los procesos de acreditación institucional en Colombia (Tesis de maestría). Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina. Recuperado de https://rephip.unr.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/2133/10449/Leguizamon%2c%20Jeisson.%20Proyecto%20MCE.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Marquina, M. (2016). Yo te evalúo, tú me evalúas. Buenos Aires: EUDEBA.
Massoni, S. (2007) Estrategias. Los desafíos de la comunicación en un mundo fluido. Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Guía de Autoevaluación para el Mejoramiento Institucional (2009). Recuperado de https://www.palmira.gov.co/attachments/article/3393/GUIA%20MANUAL%20AUTOEVALUACION%20INSTITUCIONAL.pdf
Navarro, A. (1998). La Autoevaluación de la Gestión. Trabajo elaborado en el marco de la Convocatoria de la CONEAU para la realización de trabajos teórico-metodológicos sobre evaluación institucional universitaria. Recuperado de http://www.coneau.gob.ar/archivos/1327.pdf
Pérez Rasetti, C. (2009). Cuestiones teóricas y metodológicas de evaluación y acreditación. En: Universidad Federal de la Integración Latinoamericana, Curso latinoamericano de políticas públicas y evaluación para la educación superior. Foz de Iguazú, Brasil: UNILA, (pp.3-19).
Porta. L. y Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: El Análisis de Contenido en la investigación educativa. Recuperado de http://abacoenred.com/wp-content/uploads/2016/01/Análisis-de-contenido-en-investigación-educativa-UNMP-UNPA-2003.pdf.pdf
Rodríguez, J. (2011). Evaluación y autonomía en universidades públicas de América Latina. En: Ciencia Política, Vol. 6, Nº. 12, 2011, (pp. 41-76).
Rueda Villa, S. (2015). Estrategias para el proceso de sensibilización, capacitación y empoderamiento, producto del estudio de percepción de la comunidad universitaria del Tecnológico de Antioquia IU sobre el proceso de autoevaluación institucional. Medellín, Colombia: Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria.
Saladrigas Medina, H. (2005). Comunicación organizacional: Matrices teóricas y enfoques comunicativos. Revista Latina de Comunicación Social, 60. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/200540saladrigas.htm
Samaja, J. (2007). Las Ciencias Cognitivas como transdisciplina. Antinomicidades Revista del Doctorado en Ciencias Cognitivas, N°0 “Homenaje al Dr. Juan Samaja”, (pp.9-24).
Stubrin, A. (2010). Calidad Universitaria, Evaluación y acreditación en la educación superior latinoamericana. Santa Fe, Argentina: Ediciones UNL-EUDEBA.
Uranga, W. (2016). Conocer, transformar, comunicar. Buenos Aires, Argentina: Editora Patria Grande.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 María del Socorro Foio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.